A Taste Of Lisa

A taste of Heaven, A Piece of me...

Bästa lax-såsen med smaker av äpple & dill

Kategori: Allmänt, BBQ-Grillat är godast, Fisk & Skaldjur, Tillbehör & såser

 
Det jag nu kommer dela med mig av är nog världens absolut i särklass godaste fisk & grillsås. Passar utomordentligt bra till grillad lax med sina balanserade smaker av sött, salt & syra, men det passar även till skaldjurscoctail eller som dipp till chips eller grönsaksstavar, eller varför inte till en lax- & spenatpaj! Makalöst, är allt jag har att säga! 
 
 
 
Till denna fantastiska sås med smaker av dijonsenap, dill & grönt äpple behöver du:
  • 3 dl gräddfil
  • 1 dl majonnäs
  • 1 msk socker
  • 1 msk fransk senap
  • 0,5 tsk flingsalt
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • 1 rivet grönt äpple
  • 1 knippe finklippt dill
  • 0,5 tsk cayennepeppar
 
Allt du behöver göra nu är att blanda dessa härliga ingredienser till en aromatiskt välsmakande sås. Perfekt att förbereda dagen innan om man så önskar, för då framhävs smakerna ännu mer. Men det går alldeles utmärkt att servera den direkt också. 
 
 
Jag måste säga att vitlök till fisk låter väldigt intressant i mina öron, och även dijon, med sin vitvinssmak och alldeles speciella styrka som är en av mina favoritkryddsättningar vid bland annat grillning. Att kombinera sötma med syra, i detta fallet grönt äpple, gifter sig i munnen. Sagolikt värre! Så jag börjar mer eller mindre att tro på sagor. 
 
 
 
Laxen grillar du antingen ute på grillen eller i vanlig ugn på låg värme för att bevara saftigheten. Jag brukar låta den stå i ca 100-150 grader (absolut inte mer) i 15-30 minuter beroende på hur stor bit fisk som ska tillagas.
 
 
Pressa lite citron över fisken (jag älskar citron), lite flingsalt, peppar och dill. Sedan krävs inte mer utan låt laxen tala för sig själv. Färsk sparris däremot är svårt att motstå, så jag kan rekommendera detta även i det här fallet. Kokas som vanligt eller låt ligga på grillen  en stund samtidigt med laxen.
 
 
 
Svårare än så är det inte att göra en imponerande god måltid även en fredagskväll efter en lång dag, då man ändå önskar något lyxigt att avnjuta, och kanske har dåligt med tid att förbereda. 
 
 
 

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: