A Taste Of Lisa

A taste of Heaven, A Piece of me...

Home made sushi

Kategori: Allmänt, Fisk & Skaldjur

 
Jag är omåttligt stolt över min första tillverkning av egen sushi! Det var faktiskt inte så svårt, och man får ju som fördel då själv välja vad man vill ha i. Vegetariska, med lax eller annan fisk, skaldjur, omelett, gurka eller t o m rostbiff eller skinka funkar bra enligt japanerna själva. Vissa använder matjesill. Man ska inte begränsa sig utan  använda de man själv tycker om.
 
Min sushi innehöll crabsticks, avocado och lax med wasabi. (Gjorde en rulle utan wasabi också för de som önskar lite mildare smak). Hela grejen är rolig, allt ifrån tillagning till stunden runt bordet. Och dessutom en sund och fräsch maträtt som sätter sin färgklick på bordet för ögats fröjd. Det enda jag kan råda är att införskaffa sushikit i butiken och koka riset enligt anvisningarna. Sedan går du loss med fantasin när du skapar dina egna sushirullar. Supergott!
 
Folk brukar skoja och säga: "Har du någonsin sett en överviktig asiat?" Om det är en myt eller om det ligger någon sanning i det kan jag inte svara på, men något kan jag garantera i alla fall. Och det är att ingen går upp i vikt av en sushidiet. Tadaa!!

KOMMENTARER:

  • Magnus Linden säger:
    2014-12-24 | 10:42:26

    Sumabrottarna brukar vara lite överviktiga. De är ju oftast asiater.

  • Lisa säger:
    2015-01-08 | 23:39:30
    Bloggadress: http://atasteoflisa.blogg.se/

    Sumobrottarna är knappast något bra exempel för att göra någon generell bedömning av japaners kost och hälsa, för dessa har speciella mat-scheman där de fokuserar på att bli mastodonta. Det är en livsstil åt det extrema hållet som väldigt få japaner ägnar sig åt. Japaner för övrigt vräker inte i sig lösgodis i mängder, bearnaisesås, chips & dippa som vi gör. Där har vi en stor skillnad.

Kommentera inlägget här: