A Taste Of Lisa

A taste of Heaven, A Piece of me...

Marinerad fläskfilé med potatiskaka & timjansås

Kategori: Allmänt, Kött, biff & burgare, Pajer & bufféer, Tillbehör & såser

(null)

(null)

(null)

Ingredienser


Tillagning

1. Fläskfilé: Putsa fläskfilén.

2. Dela vitlöksklyftorna till små stavar, gör snitt i fläskfilén och tryck in vitlöksstavarna.

3. Gnid in fläskfilén med balsamvinäger och låt den vila i ett par minuter.

4. Lägg den sedan i marinaden och låt den ligga i minst i 30 min. Jag lät den marinera över natten.


5. Sätt ugnen på 175°. 

6. Bryn filén runt om i smör eller margarin i en stekpanna.

7. Flytta över filén till en ugnssäker form och stick in en köttermometer i köttet. Häll marinaden över. Stek i ugnen till 68-70 (det tar ca 20-30 minuter).

8. Ta ut formen ur ugnen och låt fläskfilén bli klar utanför i ca 10 min.


Potatiskaka - 6 stora tårtbitar

  • 1 kg fast potatis
  • 5-6 cm purjolök 
  • 4 dl vispgrädde 
  • 2 ägg
  • 200 g färskost 
  • 4 vitlöksklyftor 
  • I msk rosmarin 
  • 150 g riven västerbottenost 
  • Salt & peppar
Sätt ugnen på 200 varmluft. Klä en rund form med diameter ca 20 cm. Skiva potatisen tunt med exempelvis mandolin. Skiva purjolöken. Vispa ihop resten av ingredienserna förutom västerbottenost.  Börja med att lägga ett lager potatis i formen, sedan purjolök, häll lite sås över och varva så här tills formen är full. Toppa med västerbottenost. Ställ i mitten av ugnen i ca 60 min. Lägg på folie om det börjar bli bränt. Detta gör jag dagen innan.

 Nästa dag sätter jag in formel i 175 grader varmluft och värmer i 60 med folie som jag bara lagt löst över formen. Undertiden fixar jag det andra till middagen. Här sätter jag även in fläskfilén i ugnen med termometern inställd på 70 grader.  Det tar ca 20 min så vänta gärna en halvtimme, och täck med folie när den är klar så får den stå och dra. 

(null)

(null)

Timjansås med cognac 

1-2 schalottenlök 
1 finhackad vitlöksklyfta 
3 dl creme fraiche 
2 dl grädde
3 msk konjak
2 msk kalvfond
1 tsk kinesisk soja
1 kruka timjan
Salt och svartpeppar efter smak. 


Gör såhär:

Finhacka och fräs schalottenlök och vitlök i en kastrull, tills det blir glansigt.
Repa och finhacka bladen från krukan med timjan och lägg i kastrullen.
Blanda ned alla övriga ingredienser till såsen. Låt småputtra i ca 30 minuter, rör så det inte bränns i botten. Häll sist över marinaden från fläskfilén. Var därför försiktig med saltet, salta inte förrän efteråt om det behövs? 
Smaka av och servera!


(null)

Bättre bilder kommer..



Kommentera inlägget här: