A Taste Of Lisa

A taste of Heaven, A Piece of me...

Världens godaste soppa! Garanterat!

Kategori: Allmänt, Soppor

 
Detta är nog något av det godaste jag ätit någonsin, och jag skojar inte! Vem kunde tro att en helt vanlig broccolisoppa kunde smaka så ljuvligt. 
 
Egentligen är detta ett sk LCHF-recept för de som håller denna strikta diet. Jag är väl iofs inne på samma linje att man ska äta naturliga fetter och mycket grönsaker, men jag brukar använda mig utav havregrädde istället för vispgrädde i min matlagning. 
 

LCHF-soppa
(4 port)

  • 1 stor broccoli
  • 1 gul lök
  • 2 dl turkisk yoghurt (10 %)
  • 2,5 dl vispgrädde
  • 5 dl stark buljong (2 tärningar)
  • 200 g philadelphiaost
  • 150 g riven lagrad ost.
  • 3 krm muskot
  • 2 klyftor vitlök, pressad
  • Sambal oelek (Efter smak)
  • 1 paket bacon
Knaperstek bacon mindre bitar. Plocka upp bacon och låt droppa av på papper. Hacka sedan löken och fräs i lite smör i grytan. Häll över på ett fat så länge. Dela broccolin och koka den i buljongen. Häll sedan i grädde, yoghurt, philadelphiaost, buljong & vitlök. Sjud ihop en stund. Tag grytan från spisen och häll i osten och bacon. Rör runt tills osten smält. Servera! 

Meningen är att man ska servera detta utan kolhydrater (alltså bröd i detta fallet) för att då inte heller öka i vikt, trots den höga fetthalten. Man lär må bra av denna kost som ger en behaglig mättnad och en härlig smakupplevelse. Men jag väljer dock lättrare produkter i den mån jag kan. Dock aldrig kemiska margariner eller konstgjorda fetter. 

Kommentera inlägget här: