A Taste Of Lisa

A taste of Heaven, A Piece of me...

Vegetariska biffar

Kategori: Allmänt, Träning & hälsa, Vegetariskt

 
Att vi borde äta mer vegetariskt är ju inte precis något nytt. Både med tanke på miljö och hälsa. Men framför allt äter vi för att må bra och samtidigt skapa en stunds njutning och avkoppling. Därför älskar jag att laga mat. Det fungerar ungefär som terapi för mig. Det skapar glädje och alla sinnen väcks till liv. Smaker och dofter är viktigt både för gom och själ. Här har jag ett bra recept på en saftig och god vegetarisk biff som jag valde att servera tillsammans med ugnsbakade potatisklyftor och en vitlöks/lime-sås. 
 
 
Till dessa vegetariska biffar behöver du:
  • 2 ägg
  • 1 dl havregryn
Blanda ihop havregryn och ägg i en bunke medan du förbereder grönsakerna.
  • 0,5 aubergine
  • 0,5 zucchini
  • 2 stora morötter
  • 1 rödlök
  • salt & svart/vitpeppar
  • oregano/basilika
  • limefrukter
  • Solrosolja eller rapsolja
Riv aubergine, zucchini och morötter grovt. Finhacka löken. Blanda ner grönsakerna i bunken. Tillsätt kryddor och rör ihop till en smet.
 
 
 
Klicka ner biffarna i medelvarm stekpanna med hjälp av en slev, forma till platta jämna biffar med hjälp av en stekspade. Stek sedan biffarna gyllenbruna i ca 15 minuter, vänd efter halva tiden. Eventuellt kan en klick smör tillsättas mot slutet av stekningen för lite extra god smak.
 
 
Och rena balsamkuren för magen. Enbart fördelar. Var inte rädda att krydda lite extra, för er som uppskattar lite starkare smaker. Själv snålade jag inte med svartpeppar. Men det är en smaksak.
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Sanna säger:
    2017-06-15 | 21:56:25
    Bloggadress: http://sannasbakblogg.blogg.se

    Ser jättegott ut! Kolla gärna in mitt senaste recept också!

    Svar: Tack, Sanna :) Absolut, det ska jag göra!
    Lisa

Kommentera inlägget här: