A Taste Of Lisa

A taste of Heaven, A Piece of me...

Kebabspett med fylld pannkaka!

Kategori: Allmänt

 
Detta recept är egenkomponerat så som så mycket annat på denna sida, därför råder jag att testa er fram med kryddor i tycke och smak då det kan variera från person till person. Jag tillagade detta i all hast så detta är ett rent experiment! Men måste nog säga att det lyckades bra. Det enda jag kommer ändra på är lite mer sallad i pannkakan och kanske en liten pfeferoni? Tadaa!!
 
 
Jag är egentligen ingen fan av just kebab, och äter helst inte sammanpressat kött överhuvudtaget. Kvalitet och fräscha råvaror är min melodi då jag vet vad jag får i mig. Min kropp är mitt tempel, så därför bör jag ge den endast det bästa för att hålla livet ut i all sin prakt. Jag använde här nötfärs, men det går bra med lammfärs eller vad som.
 
 
Kebabspett (4 pers):
  • 600 g nötfärs
  • 1 ägg
  • 2 msk potatismjöl
  • 3 msk barbequesauce
  • 1 msk kebabkrydda
  • salt & peppar
 
Blanda alla ingredienser och forma till släta avlånga "biffar" som du sedan trär på grillspett.  (Glöm ej blötlägga innan om de är av trä). 
 
 
Grilla på galler i ugn, ca 250 grader i ca 30 minuter, eller tills de får fin färg. En långpanna med vatten under grillgallret är att föredra då du slipper rökos. Inget kul om brandlarmet börjar tjuta....weeiweeiiii....
 
 
 Förbered undertiden pannkakorna. Jag går efter det väldigt enkla recpet jag har haft i huvudet ända sedan barndomen vilket är följande:
 
  • 1 ägg
  • 2 dl mjöl
  • 4 dl mjölk
 
Vispa till en slät smet och tillsätt lite salt.  Alternativt, något sundare havrepannkakor om så önskas. Klicka här!
 
 
Alternativt, något sundare havrepannkakor om så önskas, vilket recept jag använde mig av bilden nedan.
http://atasteoflisa.blogg.se/2014/april/havrepannkakor-farska-blabar-2.html
 
 
 
Stek sedan gylllenbruna pannkakor som du lägger upp på serveringstallrikar och fyller med en fräscht god sallad.  
 
 
Servera gärna dessa goda spett med min bästa kebasås som jag tillbringat många timmar med att finna mig fram till i både smak och konsistens. Detta är det absolut bästa receptet! Klicka här!
 
Kommentera inlägget här: