A Taste Of Lisa

A taste of Heaven, A Piece of me...

Fiskgryta med saffran

Kategori: Allmänt, Fisk & Skaldjur, Grytor, Soppor

 
 Denna fiskgryta skulle jag lätt kunna leva på. Bara älskar dess smaker och färger, och fisk ska man ju äta mer av enligt kostrådgivare. Här kan du stoppa i vilken fisk du vill egentligen men jag valde färsk torsk. Smaker av saffran, vitvin & örter! Himmelskt!
 
 
Du behöver:
  • 300 g torsk, eller annan fast vit fisk
  • 300 g laxfilé
  • 0,5 purjolök
  • 1 röd paprika
  • 1 stjälk selleri
  • 150 g champinjoner
  • 4 vitlöksklyftor, krossade
  • 2 tsk tomatpuré
  • 2 kvistar färsk timjan
  • 2 tsk basilika
  • 1-2 tsk salt
  • 3 dl vatten + 1 fiskbuljongtärning
  • 4 dl vitt vin
  • 4 dl grädde
  • 2 dl crème fraiche
  • 1-2 pkt saffran
  • 200 g räkor utan skal
  • 1 burk musslor i vatten, ca 250 g
  • I knippe dill
 
Jag brukar börja med att mala saffran i en mortel.
 
 
Sedan hackar jag grönsakerna.
 
 
Därefter steker jag grönsakerna i ca 5 minuter i lite smör.
 
 
Tillsätt vitlök, tomatpuré & kryddor.  Blanda i vitt vin, fiskbuljong, grädde och crème fraiche och saffran.. Låt allt koka ihop under ca 15 minuter.
 
 
Undertiden förbereder du fisken. 
 
 
Jag köpte färsk torsk denna gången.
 
 
Skär fisken i bitar och häll i grytan.
 
 
Låt koka ytterligare 5 minuter och tillsätt därefter räkor och väl avrunna musslor.
 
 
Denna gången hade jag inga musslor, så man kan göra som man vill känner för.
 
 
Tillsätt dillen allra sist, och spara lite för dekoration & servera gärna med en aioli & vitlöksbröd.
 
 
 



Kommentera inlägget här: