A Taste Of Lisa

A taste of Heaven, A Piece of me...

Mjuk peppakaka - bästa receptet!

Kategori: Allmänt, Desserter & bakverk

 
Mjuk pepparkaka, en av julens klassiker! Denna variant i perfekt balans av kryddor och saftighet av högsta klass! 
 
 
Måste först varna för att denna kaksmet är något så vansinnigt god så man blir lika barnsligt glad varje gång man får tillfälle att smaka. Så vad väntar du på? Sätt igång! Så här gör du:
  • 3 ägg
  • 3 dl socker
Vispas till en vit och porös smet.
 
 
Blanda de torra ingredienserna:
  • 4,5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 msk kanel
  • 1 msk ingefära
  • 1 msk nejlikor
Smält:
  • 150 g smör
Vänd sedan ner de torra ingredienserna i äggsmeten. Tillsätt smöret och:
  • 1,5 dl gräddfil
  • 1,5 dl lingon
Blanda alltsammans försiktigt till en slät smet. Smörj en avlång kakform (1,5 l) och täck botten med hyvlad mandel. Häll därefter smeten i formen.
 
 
Låt kakan stå i nedre delen av ugnen i 180 grader i ca 50-60 minuter.
 
 
Låt svalna en stund innan du försiktigt lossar kanterna med en kniv och vänder upp den på fat. Mandeln hjälper kakan att släppa från formen utan att gå sönder. Den blir även rostad i ugnen och sätter extra god smak på kakan.
 
 
Jag brukar skämtsamt säga att pepparkaka minsann är nyttigt för kroppen och sunt för själen eftersom det innehåller ingefära. Denna krydda sägs vara både inflammationshämmande och väldigt hälsosam så mina vitsord ligger nog inte långt ifrån sanningen. Så jag väljer att känna mig sund då jag avnjuter denna pepparkaka med gott samvete. 
 
 
 
 
 
 
Jag älskar julen och dess färger så till den höjd att jag dessutom matchar med granens kulor!
 
 
Kommentera inlägget här: